Tuesday, January 18, 2011

BETUL KE ?

aku tak ingat mane aku dapat cerita ni,
rase nya dari laman sosial jugaklah.
kemungkinan besar dari facebook.
 ape yang aku dapat ni ??
haaa. aku sendiri pun masih keliru.
 benar kah? betul kah?

zodiak aku adalah taurus, kalian ?
 apa yang aku nak ceritakan ni,
adalah berkaitan zodiak. ada sesetengah memanggil bintang.

 Pertama mari kita lihat definisi astrologi dan astronomi:
  1. Astrologi: ilmu yang menerjemahkan tentang kenyataan dan keberadaan manusiawi, berdasarkan posisi dan gerak-gerik relatif berbagai benda langit, terutama Matahari, Bulan, planetseperti dilihat pada waktu dan tempat lahir atau lain peristiwa dipelajari.
  2. Atau secara singkatnya astrologi adalah ilmu yang mengasumsikan bahwa takdir manusia dapat dikaitkan dengan letak benda-benda astronomis di langit
  3.  Astronomi: ilmu yang melibatkan pengamatan dan penjelasan kejadian yang terjadi di luar Bumi dan atmosfernya. Ilmu ini mempelajari asal-usul, evolusi, sifat fisik dan kimiawi benda-benda yang bisa dilihat di langit (dan di luar Bumi), juga proses yang melibatkan mereka.
Definisi astrologi dan astronomi tsb saya ambil mentah-mentah dari Wikipedia
 saya sendiri tidak ade ilmu mengenai zodiak atau pun bintang ni.
 yang saya nak ceritakan ialah, benar ke, zodiak yang mulanya ada 12 bertambah satu menjadi 13 ?
zodiak yang kita tau cuma ada 12 iaitu :
  1. Capricorn, 21 Des – 19 Jan
  2. Aquarius, 20 Jan – 18 Feb
  3. Pisces, 19 Feb – 20 Mar
  4. Aries, 21 Mar – 20 Apr
  5. Taurus, 21 Apr – 20 Mei
  6. Gemini, 21 Mei – 20 Jun
  7. Cancer, 21 Jun – 20 Jul
  8. Leo, 21 Jul – 21 Agt
  9. Virgo, 22 Agt – 22 Sept
  10. Libra, 23 Sept – 22 Okt
  11. Scorpio, 23 Okt – 22 Nov
  12. Sagitarius, 23 Nov – 20 Des

 ada yang zodiak mereka berubah ke zodiak yang lain. saya masih kekal dengan taurus.

saya bukan seorang yang mempercayai ramalan zodiak. cuma ingin berkongsi cerita, benarkah zodiak bertambah, saya sendiri kurang pasti dengan semua khabar angin ini.
kalau benar, nantikan lah ramalan ramalan nye wahai zodiak Ophiuchus.


xox
ikaidris

No comments:

Post a Comment