Wednesday, January 19, 2011

ADOLF HITLER.

siapakah ?
 tau kenapa aku tetiba nak buat entry pasal mamat ni ?
haa ! aku terjumpa dari surat khabar. APAKAH ?

lepas je aku baca artikel ni. aku menganga :O
setahu akulah, yang ilmu nye ni sedikit dari kalian. sangat sedikit.
HITLER dari pengetahuan aku adalah seorang yang kejam dan jahat.
nak cerita kat sini, sampai bila bila pun tak habis. kan ?
rasa nya semua orang kenal siapa hitler.
tetapi ungkapan emas beliau benar benar memeranjatkan aku.
betapa cetek nye ilmu aku.
 kalau di tanya kan siapa hitler ke aku,
aku akan menjawab sudah tentu dia seorang pembunuh, yang membunuh secara berleluasa
dan ya, dia memimpin nazi.
tetapi, ape yang aku dapat dari internet mengenai hitler, selain kejahatan beliau ?
 1. Prinsip Hitler berkaitan Yahudi, Zionisme dan penubuhan negara Israel. Hitler telah melancarkan Holocaust untuk menghapuskan Yahudi kerana beranggapan Yahudi akan menjahanamkan dunia pada suatu hari nanti.

2. Prinsip Hitler berkaitan Islam. Hitler telah belajar sejarah kerajaan terdahulu dan umat yang lampau, dan beliau telah menyatakan bahawa ada tiga tamadun yang terkuat, iaitu Parsi, Rome dan Arab. Ketiga-tiga tamadun ini telah menguasai dunia satu ketika dulu dan Parsi serta Rome telah mengembangkan tamadun mereka hingga hari ini, manakala Arab pula lebih kepada persengketaan sesama mereka sahaja. Beliau melihat ini sebagai satu masalah kerana Arab akan merosakkan Tamadun Islam yang beliau telah lihat begitu hebat satu ketika dulu.
 3. Hitler telah enggan meminum beer (arak) pada ketika beliau gementar semasa keadaan German yang agak goyah dan bermasalah. Ketika itu para doktor mencadangkan beliau minum beer sebagai ubat dan beliau enggan, sambil mangatakan " Bagaimana anda ingin suruh seseorang itu minum arak untuk tujuan perubatan sedangkan beliau tidak pernah seumur hidupnya menyentuh arak?"

Ya, Hitler tidak pernah menjamah arak sepanjang hayat beliau...minuman kebiasaan beliau ialah teh menggunakan uncang khas...

 kalau di fikirkan zaman sekarang,orang islam yang tahu bahawa arak itu haram di minum bagi orang islam, masih tanpa segan silu meneguk air haram itu. tapi hitler tidak pernah minum arak ketika hayat beliau.


tujuan aku bukan nak banggakan beliau. tidak.
aku cuma nak berkongsi dengan kalian, ape yang aku dapat hari ini.
mungkin ade antara kalian tidak tau sama macam saya.

rujukan 
refomisjalanan.blogspot


xox
ikaidris

No comments:

Post a Comment